Grafické karty 2018 aneb co se povedlo a nepovedlo na poli AMD, NVIDIA a Intel grafik Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Saturday, 05 January 2019
Přejít na obsah
Grafické karty 2018 aneb co se povedlo a nepovedlo na poli AMD, NVIDIA a Intel grafik
Nepovedené grafiky a nebezpečné trendy v roce 2018
Co se povedlo v roce 2018 a závěr

 

 

  • Nejhorší grafické karty a trendy roku 2018

Rok 2018 byl poměrně chudý na výrazné novinky, a to jsme očekávali zejména novou generaci NVIDIA, která svou 16nm PASCAL GTX 1000 sérii vydala už v polovině roku 2016. Od AMD jsme očekávali maximálně mainstreamovou VEGA sérii, která sice existuje, ale dostala se jen do mobilní oblasti a prakticky exkluzivně ji používá výhradně Apple ve svých Mac počítačích.

  • Nejhorší grafická karta roku: NVIDIA GT 1030 DDR4

Kandidátů na nejhorší kartu roku 2018 by bylo hned několik. Rozhodně se nám nelíbí, když NVIDIA či AMD vydají model a pak mu v průběhu prodejů změní parametry k horšímu. Záměrně ale ponechají zavádějící stejné označení. Stalo se to hned u několika modelů. GTX 1060 6GB „downgradována“ na GTX 1060 3GB, kdy to ani není GTX 1060 protože má méně výpočetních jednotek v GPU. V případě AMD pak RX 560, které byly deaktivované jednotky a místo RX 560D to stále výrobci prodávají jako RX 560. A dalo by se najít více takových případů u obou výrobců grafik.

Nicméně v roce 2018 jednoznačně nejdál zašla NVIDIA s její GT 1030, tedy ultra low endovým modelem, který nebyl úplně na nic, když vyšel v základu se 2GB GDDR5 pamětí. Nicméně v průběhu roku byly potichu GDDR5 vyměněny za mnohem pomalejší DDR4, což snížilo výkon karty prakticky na méně než polovinu, tedy na úroveň nepoužitelnosti. 64-bit sběrnice v kombinaci se 6GHz RAM (48GB/s) je dost rozdíl proti 64-bit s 2,1GHz RAM s propustnosti ubohých 16,8GB/s. Cena karty a název ale zůstala a tak ti, co si kupovali GT 1030, byli mnohdy opravdu nepříjemně překvapeni. Tohle je vážně extrémní případ výše uvedeného trendu a s přehledem prostě nejhorší grafika roku 2018.

  • Pokračující negativní trend:

                   Zavádějící názvy karet a měnící se parametry i výkon

A plynule navážeme na předchozí kategorii, kdy už jsme o tom mluvili. Oba výrobci, jak NVIDIA, tak AMD se „vyznamenali“ hned několikrát v současné generaci grafik tím, že uvedou grafiku s určitým názvem a určitým výkonem daným parametry, a pak potichu parametry změní (k horšímu), čím sníží její výkon, ovšem název i ceny ponechají. Tohle prostě není v pořádku, a dokonce si myslím, že je to i porušováním zákona. GT 1030 vydaná s GDDR5 a poté zásadně degradována osazením DDR4 je extrémním případem z hlediska dopadu na výkon (je prostě mnohdy méně než poloviční), ovšem RX 560 uvedená s 1024 jednotkami a potichu degradována na 896 a tak prodávaná, také není vůbec v pořádku a několikaprocentní dopad na výkon to má. AMD se ale zjevně inspirovala u NVIDIA, která stejnou věc vlastně dělá u GTX 1060 už z roku 2016, kdy v 6GB verzi má jádro s vyšším výkonem a vyšším počtem jednotek než ve 3GB verzi, kdy však samozřejmě běžný uživatel si myslí, že GTX 1060 je prostě GTX 1060. Ale není tomu tak.

Ve všech těchto případech je to prostě špatně, je to přinejmenším zavádějící v některých případech je to už prostě podvod a hraničí to s porušováním zákona a klamáním spotřebitelů. Já opravdu doufám, že AMD i NVIDIA od téhle praxe upustí a přímo z názvu karty bude jasné, o co jde. RX 560D vs RX 560 by bylo v pořádku nebo GTX 1060LE 3GB vs GTX 1060 6GB by bylo v pořádku a žádoucí rozlišení.

  • Nebezpečný trend roku 2018:

             NVIDIA a její snaha omezit konkurenční prostředí alias „GPP“

NVIDIA Geforce partner program alias „GPP“ bylo velkým tématem po několik týdnů. Oficiálně NV tvrdila, že mělo jít o transparentní značení grafik pro uživatele. Reálně však na GPP nebylo transparentního vůbec nic a stejně jako netransparentně začalo, tak (naštěstí) i skončilo. Šlo o zjevnou snahu NVIDIA omezit konkurenci, což byl nakonec podle mnohých hlavní důvod, proč to NVIDIA po provalení celé věci na veřejnost, radši sama odpískala. GPP totiž bylo důkladně tajeno, program, který měl údajně být transparentní a pomáhat s orientací zákazníkům tím, že výrobci grafik nesmí pro NVIDIA a AMD grafiky používat stejná označení (ASUS ROG, Gigabyte AORUS apod.), byl netransparentně utajen a na veřejnost jej vynesli novináři, zejména Kyle Bennett (a byl za to „po-zásluze potrestán“ a potahán hnojem).

NVIDIA a výrobci se k tomu dlouho nechtěli vyjadřovat, řada lidí uvnitř firem byla také záměrně držena neinformovaná a bylo zjevné, o co jde. NVIDIA totiž reálně využila své dominantní pozice a chtěla si přivlastnit názvy výrobců. ASUS tak podle dohody měl reálně muset používat ROG jen pro NVIDIA produkty, Gigabyte to samé s AORUS a MSI s GAMING X. AMD produkty by musely dostat vlastní označení, které by samozřejmě nemělo takovou propagaci apod. Výrobcům totiž jinak hrozilo (což NV oficiálně odmítala), že jim NVIDIA omezí podporu, ale také je odsune v dodávkách čipů za jiné výrobce, což by je samozřejmě negativně poznamenalo. Reálně tak výrobci neměli na výběr, protože ASUS, Gigabyte a MSI mají 90%+ produktů postavena dnes na NVIDIA, a tak z pozice partnerů byli najednou pořízenými NVIDIA a ta jim chtěla skrze GPP pod hrozbou možných komplikací nařídit, jak mohou se svými značkami a přístupem k dalším produktům nakládat. Výsledkem tak bylo, že ASUS, GIGABYTE a MSI dohodu podepsaly a postupně odsouvaly AMD produkty na vedlejší kolej. ASUS dokonce vytvořil pro Radeon grafiky novou značku AREZ.

Jak dnes už víte, AREZ byl potichu odpískán, stejně tak plány Gigabyte a MSI v podobném duchu. Poté, co uniklo GPP na veřejnost a samozřejmě se proti němu musel postavit každý rozumně uvažující zákazník nebo výrobce PC a komponent, bylo následně odmítnuto klíčovými OEM partnery, zejména HP a DELL, bez kterých by GPP ale těžko NVIDIA prosadila. Mnozí navíc upozorňovali, že GPP je ukázkovým porušením antimonopolních zákonů a ve vzduchu už vysely reálné žaloby od Intelu a dalších. NVIDIA tak záhy GPP rychle oficiálně odvolala. Bohužel stále panovalo podezření, že se NVIDIA pokusí nějakou obdobu GPP prosadit tajně, protože právě fakt, že GPP uniklo na veřejnost zhatilo její naplnění. Takže byla obava, že prostě tentokrát si dá NVIDIA pozor a podobnou antikonkurenční a anti-uživatelskou věc prosadí nátlakem tajně. Nakonec se zdá, že GPP opravdu skončilo a jako důkaz může sloužit fakt, že výrobci potichu nechali vyšumět ty plány s odlišným značením, kdy ASUS přestal používat ROG STRIX pro Radeony a mělo je nahradit AREZ (samo označení je výsměchem). Jak ale víme, nedávno uvedený Radeon RX 590 vyšel opět jako ROG STRIX, stejně tak vyjdou notebooky s ROG STRIX, což by v případě platnosti GPP nebylo možné, a tedy snad můžeme GPP potvrdit za zatím mrtvé. Každopádně byl to velmi nebezpečný pokus NVIDIA zlikvidovat alespoň to zdání konkurenčního prostředí, které na trhu s grafickými kartami dnes máme a udělat to nejen pro AMD i zákazníky mnohem těžší, dražší a složitější. Celé vysvětlení o transparentním značení navíc předpokládá, že lidi jsou totální idioti, protože transparentní nebylo na GPP nic od samého začátku. Pokud mělo být GPP takovým přínosem, jak NV tvrdila, proč ho měsíce tajila a proč jeho únik na veřejnost byl takový problém?

V jedné věci ale bylo GPP přínosem. Ukázalo nejen ASUSu, Gigabyte a MSI, do jaké pozice se s NVIDIA pro-spolupracovali. Všichni tři rychle hodili konkurenci a zákazníky přes palubu a rychle podepsali naprosto nevýhodnou a právně dost možná protizákonnou dohodu, protože se dostali do situace, že neměli na výběr, jelikož většinu svých produktů postavili na NVIDIA řešení. Dlouholetým upřednostňováním NVIDIA produktů si tak zlikvidovali možnost tlačit na NVIDIA a využívat konkurenční prostředí. Někteří tvrdí, že právě tohle mělo vliv na některé následné personální změny uvnitř některých společností, kdy si někteří uvědomili, jak velkou strategickou chybu ASUS, Gigabyte a MSI postavením drtivé většiny produktů na NVIDIA řešení udělali. Můžeme tak jen doufat, že do budoucna u dalších generací výrobci budou snižovat nabídku NVIDIA produktů ve prospěch konkurenčních, ať už AMD nebo Intelu. A tedy že se nedostanou do podobné situace, kdy je může jeden výrobce prakticky vydírat. Současné dominantní postavení NVIDIA na poli OEM a jako dodavatele GPU není dobré pro výrobce natož zákazníky a GPP bylo jen přirozeným krokem a tahem NVIDIA, která si chtěla tuhle pozici pojistit a zabetonovat na další roky. Nakonec však může GPP znamenat přesný opak, kdy si doufejme výrobci uvědomili, jak škodlivé je současné postavení NVIDIA i pro ně samotné, nemluvě o postavení zákazníků. Uvidíme v příštím roce, zda podíl NVIDIA na poli OEM bude klesat, pokud ano, pak celá kauza kolem GPP zafungovala tak, jak jsme nakonec doufali.  

  • Nepříjemný trend roku 2018:

        Zvyšování cen grafik nových generací (NVIDIA a ceny RTX 2000)

Velmi nepříjemným trendem je určitě inflace cen karet nové generace v případě NVIDIA a jejích RTX 2000 modelů, kdy došlo k ohromnému zdražení a posunu jednotlivých cenových tříd. Dlouhé roky platilo, že MAINSTREAM znamená grafika v ceně zhruba kolem 200 – 250 dolarů (5 - 7 tisíc), nižší high end nebo-li PERFORMANCE znamená cenu 350 – 450 dolarů (10 – 13 tisíc) a high end a TOP high end byl něco kolem 500 – 700 dolarů (16 – 22 tisíc). NVIDIA však s novou RTX 2000 generací tyhle zavedené kategorie „upravila“.

Nižší mainstream v podobě RTX 2060 znamená 349 – 449 dolarů (10 - 12 tisíc), mainstream v podobě RTX 2070 je 499-599 dolarů (14 - 17 tisíc), nižší high end v podobě RTX 2080 znamená 799 dolarů (23 tisíc) a high end v podobě RTX 2080 TI je 1200 dolarů (32 tisíc)! Nové modely sice přinesly 30-40% nárůst výkonu proti GTX 1060/1070/1080/1080Ti, ale nárůst cen je ještě větší. Tak velký, že třeba RTX 2060 je sice výkonnější než GTX 1060, kdy má výkon vyšší řady GTX 1070/1070Ti, což je to, co normálně nová generace karet přináší, ale místo mainstreamové ceny opět 249 dolarů, stojí 349-400 dolarů (nabízí výkon GTX 1070 za cenu 1070). To samé lze říci o RTX 2070 i 2080, které jsou sice výkonnější než předchůdci, ale za cenu karty vyšší kategorie, kdy tak prakticky po 2,5 letech dostáváme nové karty se stejným výkonem za stejnou cenu, což je naprosto proti smyslu uvádění nových grafických generací v celé historii grafických karet NVIDIA i AMD.

Realitou je, že NVIDIA využívá nefunkčního konkurenčního prostředí, ke kterému přispěli velkou měrou sami uživatelé a zákazníci. V době posledních 10ti let, kdy se současná situace formovala a konkurence byla a fungovala, zákazníci často upřednostňovali produkty NVIDIA, ačkoliv byly objektivně slabší a méně výhodné, než produkty AMD. Hlavní rozdíl byl totiž v marketing, do kterého NV investovala výrazně více než AMD a na zákazníky to zjevně funguje. Z vyrovnaného prostředí tak rázem máme nevyrovnané. A zákazníci si za to mohou sami. V současnosti tak například RX 580, která je objektivně lepší, výkonnější a výhodnější než GTX 1060, jež je dražší a méně výkonná, ale hádejte, kterou zákazníci kupují více? A to má samozřejmě vliv na možnosti obou firem, a tedy i fungování konkurenčního prostředí. NVIDIA tak jak GPP, tak cenami RTX 2000 jen využívá možnosti, kterou jí zákazníci dávají a ceny odpovídají tomu, co zákazníci umožňují. NVIDIA jako firma dělá věci pro sebe správně, a tak jak může a jak by jako firma měla. Zákazníci nechtějí výhodnější produkty za nižší ceny, a tak podle toho situace vypadá.

Pokračovat by se v negativních trendech roku 2018 dalo ještě dál. Grafické karty roku 2018, to byla prostě jedna nepříjemnost za druhou a pro nás, kteří situaci sledujeme dlouhé roky, byl rok 2018 prostě nejhorším rokem v historii. Ale abychom nekončili úplně negativně, podívejme se na těch pár povedených, nebo alespoň trochu pozitivních věcí …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 759x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 786x
Komentářů: 3
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíMonday, 15 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1484x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Friday, 12 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1325x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciThursday, 11 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1133x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Wednesday, 10 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1770x
Komentářů: 6