AMD Ryzen ThreadRipper 1950X a GIGABYTE X399 AORUS Gaming 7 – TEST a REVIEW nového krále! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Sobota, 26 srpen 2017
Přejít na obsah
AMD Ryzen ThreadRipper 1950X a GIGABYTE X399 AORUS Gaming 7 – TEST a REVIEW nového krále!
AMD Ryzen ThreadRipper a X399 - Co nabízí?
Gigabyte X399 AORUS Gaming 7 a Ryzen ThreadRipper 1950X
CineBench R15 - Renderování
7-Zip - komprimace (AES)
POV-Ray 3.7 - RayTracing Rendering
HandBrake - Video Encoding
TrueCrypt
Herní výkon v praxi
Spotřeba, teploty a taktování
Výkon, cena a výhodnost
Závěr a hodnocení

 

  • Herní výkon v praxi

Na internetu je stále řada testů procesorů, kde testeři změří i s drahou grafikou výkon v extrémně nízkých odlišeních (720p například) a bez plných detailů a AA/AF. Řekněme si na rovinu, že je to úplný nesmysl tohle měřit, protože koho to jako zajímá? On to někdo z nás bude hrát a používat v takovém nastavení? Ne! Nemá žádný význam ani vypovídající hodnotu testovat procesory s grafikou v rozlišení a nastavení, ve kterém to nikdo nebude normálně používat. Takže jediné smysluplné nastavení je silná grafika v kombinaci s běžným alespoň 1920x1080 ale i třeba 4K rozlišením a plnými detaily. Zde nás zajímá, co kterým procesorem získáme za výkon. Ostatně i FullHD je dnes už nízké rozlišení a některé grafiky a hry jsou už „výkonem“ CPU, či spíše výkonem (optimalizací) hry samotné, zde limitovány.

U mnoha současných nových her už není často problém s využitím 6-8 a někdy i více jader. I když hlavní výhoda vícejádrových CPU spočívá v tom, že jejich výkon je konzistentní, i pokud kromě hry máte zároveň spuštěny další aplikace. Výkon procesoru je prostě mnohem vyšší.

  • RYZEN ThreadRipper NUMA vs UMA

Otestovali jsme procesor jak v režimu „Distributed“, tedy UMA režimu, kdy systém tak s procesorem pracuje jako by to byl jeden monolit se 4 kanálovým řadičem, ale je tam tedy o něco vyšší latence kvůli konstrukci.

Nicméně AMD se rozhodlo, že jako uživatel můžete přepnout systém i do NUMA („local“) režimu, tedy kdy systém fakticky tedy rozeznává čipy jako dva a aplikace tak alokují nejdříve jeden čip a jeho řadič, který je dvoukanálový a latence jsou nižší. S 3200MHz paměťmi je rozdíl trochu menší, ale u her je. Bohužel abyste mezi těmi režimy přepnuli, musíte počítač restartovat, takže pohybuji, že to v praxi někdo bude dělat. Proto do konečných výsledků počítáme UMA režim, tedy 4kanálový řadič a CPU ala „monolit“ naplno, v němž je systém v základu nastaven.

  • Battlefield 1 (DirectX 12)

Hra nedávno dostala aktualizaci, která trochu zlepšila výkon RYZEN procesorů. U předchozí verze totiž RYZEN s vypnutým SMT měly vyšší výkon než se zapnutým. Update posunul výkon na úroveň toho vypnutí SMT. Nicméně nadále, pokud u 8 a 6jádrových RYZEN vypnete SMT, výkon se o 1-2 FPS zvedne. Takže prostor k optimalizacím ještě je. Co jsme ale udělali navíc je, že kromě celkem nesmyslného testu výkonné grafiky (a to používáme „jen“ GTX 1080) v 1920x1080, zařadili jsme také test ve 4K, které zejména ve spojení s high end CPU budou uživatelů používat v praxi spíše.

  • Výkon v 1920x1080

Zde naměříme největší rozdíly FPS, ale i tak nejsou nijak zásadní pro hratelnost hry. Jakýkoliv 4jádrový CPU je zcela dostatečný. Nicméně nějaké ty rozdíly jsou. V praxi u této hry ale záleží i na tom, zda použijete DX11 mod, proti DX12. V našem případě používáme DX12, který s procesory škáluje lépe. Navíc testujeme s 3200MHz RAM, což je výhoda hlavně pro RYZEN a jejich architekturu, kdy je výkon i o několik % lepší než s 2400MHz RAM. U Intelu je vliv na výkon v praxi u taktů RAM minimální.

  • Výkon v 3840x2160

Omezením je zde výkon grafiky, nikoliv procesoru, a tak vidíte, že výkon většiny výkonných CPU je téměř stejný. Většina her prostě neumí z výkonu vícejádrových CPU těžit a tak mnohem levnější procesory se zde vyrovnají drahým CPU.

  • GTA V (DirectX 11)

No a zástupce starší generace končícího DirectX 11. Technicky vzato hra využívá pořádně jen 4jádra. 8jádra mají výhodu jen v tom, že protože hra není to jediné, co na PC běží, takže zvládají více věcí a jejich minimální FPS jsou tak o něco vyšší. GTA je také příkladem hry, která nemá naprosto žádné optimalizace pro RYZEN, kde poměrně výrazně RYZEN ztrácí i při zapnutém SMT. Porti minulému testování ale použití rychlejších RAM nahání několik zajímavých FPS u AMD. Dalších pár FPS se dá získat vypnutím SMT u 8jader a hlavně použití DDR4 3200MHz RAM, které také používáme. 

  • Výkon v 1920x1080

Tahle hra je krásným příkladem, jak to vypadá u starší hry s žádnými optimalizacemi pro nové RYZEN procesory. Vypadá to tak, že to není v praxi pro hratelnost hry absolutně žádný problém. Intel je ale „výkonnější“ …

  • Výkon v 3840x2160

Jenže v praxi budeme s high end CPU hrát s high end grafikou většině ve 4K rozlišení a tady už rozdíly mezi CPU dramatické nejsou.

  • Poznámka k RYZEN CPU a výkonu ve hrách

Herní výkon se od vydání RYZEN procesorů neuvěřitelně přeceňuje. Najednou je Core i7-7700K strašně super procesor, fakt že existují podstatě výkonnější i7-6800/6900K modely se zcela ignoruje, jen proto, že má o několik bezvýznamných FPS s ultra výkonnou grafikou v ultra nízkém rozlišení více. V praxi je jeho výkon přes o desítky % vyšší frekvenci jen zanedbatelně lepší. Zcela názorně ukazuje, že téměř u všech her neměříme výkon procesorů, ale výkon aplikací.

Pokud by hry používaly skutečně výkon procesorů, tak by výsledky vypadaly podobně jako CineBench apod. Jenže současné a ty několik let staré co máme, prostě výkon skutečně výkonných CPU neumí využít. Na jednu stranu je to fajn, i s procesorem za 5 tisíc si v praxi zahrajete stejně jako s procesorem za 15 i více. Ale je to smutné. Samozřejmě výkonnější čipy mají výhodu v mnohem větším potenciálu k využití, který se projevuje hladším průběhem FPS, lepšími minimální FPS a hlavně a především tím, že kromě hry toho můžete mít na pozadí i zároveň zapnuto více … a to je vlastně to, co nejen herní výkon daného procesoru ukazuje nejvíce realitě vypovídajícím způsobem.

  • TEST: Skutečný „herní“ výkon procesoru

Skoro všechny recenze (včetně výše uvedených grafů) obvykle ukazují herní testy v ideálních, řekl bych spíše laboratorních podmínkách. To znamená na čistém OS, kde v pozadí neběží téměř nic (Proč? Protože se to snadno a přesně a opakovatelně testuje). Jenže u mnoha uživatelů takové podmínky vůbec praktickému fungování neodpovídají (u mě tedy vůbec). Mnozí mají kromě hry puštěnu řadu dalších aplikací, například prohlížeč s mnoha stránkami, k tomu třeba streamují, anebo mají otevřené různé další SW pro práci apod. No a věřte, že v takové praxi bude výkon procesorů ve hrách vypadat ale úplně jinak:

(Rendering- streaming je tam jen jako příklad možného souběžného využití celkového výkonu CPU v praxi a co to znamená pro jednotlivé procesory)

Ještě si myslíte, že 4jádrový i7-7700K je nejlepší herní procesor? Opravdu není, stačí toho mít na pozadí trochu více než jen hru, a dělat více věcí najednou a tohle 4jádro prostě nestačí, zatímco pro 6-8j a dokonce v případě Intelu i 10jádrové čipy to není žádný problém. Bohužel tyhle testy ve většině recenzích běžně neuvidíte, protože je obtížné je dělat. Nedají se dost dobře laboratorně přesně opakovat vždy se stejným výsledkem (měření se liší vždy o několik %) a prostě je to sice mnohem více vypovídající a praktičtější test herního výkonu, ale peklo pro recenzenty.

Herní výkon procesoru vám neukáže samostatně puštěná hra, ale to, když tu jednu hru spustíte spolu s dalšími aplikacemi. Jinými slovy využijete plný výkon celého CPU. Ten výkon, který i ta hra může, dnes ale jen velmi výjimečně využívá. Core i7-7700K nemá ve většině her vyšší počet FPS proto, že by to byl výkonnější procesor, ale proto, že hra není schopna využít skutečného výkonu procesorů. I7-7700K je i extrém z hlediska taktů, které jsou výrazně výše, než na kolika běhá AMD i řada dalších CPU, přesto tomu ani „herní“ výkon zdaleka neodpovídá. Proč? Protože u her neměříme dnes výkon procesorů, ale výkon hry samotné a stav optimalizací, kolik výkonu daná hra skutečně využívá. A situace je tristní! Důvod? Protože Intel doposud pro 90% uživatelů nabízel jen 4jádra, neměly samozřejmě vývojáři důvod se snažit využívat více … RYZEN s 6 a 8 jádry za cenu Intelovo 4 jader je změna, která se prostě projeví … Intel bude muset počet jader zvýšit a vývojáři her budou samozřejmě výkon využívat, stejně jako tomu bylo, když 4jádra nahrazovala 1-2jádrová CPU ….

Podívejme se na provozní vlastnosti a taktování …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 486x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 660x
Komentářů: 1
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1216x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1053x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1080x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1742x
Komentářů: 6