Strana 2 z 2
Spekulace kolem R700 a GF9 ...
Microsoft již prozradil specifikace podpory DirectX 10.1. Některé z obsažených složek tohoto formátu, který je mírně upraveným DX10 podporuje již současná řada ATI HD2000. Lze tedy optarně říci, že s HD2000 máte šanci na delší „životnost" grafiky pod DX10 než s GF8. Říkám opatrně, protože zatím je DX10 jen marketingovým strašidlem č1. Všechny nové grafiky se chlubí výraznými logy DX10 a kdesi cosi. Nikdo z nás však DX10 neviděl. Současné „DX10" hry jsou jen konverzemi DX9 her a nemají de facto s návrhem DX10 enginu příliš společného. Navíc všechny konverze jsou dělány tak nějak napůl a technologicky se k DX10 nejvíce blíží snad jen Call of Juarez. DX10.1 však bude obsahovat již R700 a celkem vzato by se podpora tohoto rozhraní měla objevit i u GF9.
Jak jsem již vysvětloval v diskusích, o GF9 toho mnoho známo není. Víceméně jsou však zde dvě možnosti, které by mohly nastat. Tou první je pokračování letitého dvouřadového generačního procesu firmy Nvidia, což je velmi chytrá s v mnoha směrech výhodná cesta, která poskytuje i čas na pilování generace nové. Nvidia, jak je známo, vytvoří jednu generaci grafik a použije ji pokud možno ve dvou řadách. Tedy GF2 byla GF1, GF3-GF4, následovala GF5, která málem Nvidii položila - známá řada FX, které se mírně řečeno dost nepovedla a navazovat tak nebylo na co. GF6 tak byla novou generací a téměř bezezměň se všemi chybami byla zopakována a mírně vylepšena (více výpočetních jednotek a nižší výrobní postup) na GF7. GF8 tak byla logicky novou generací, která by měla s nějakými úpravami přejít i do generace GF9. Dalo by se tedy hovořit o úpravách jádra G80 ve smyslu:
- Přidání stream procesorů a jejich zrychlení
- Přizpůsobení paměťových řadičů pro práci s vysokotaktovanými GDDR4, či výše taktované GDDR3 paměti
- Upravení stávající „unifikace-neunifikace", kdy je tato technologie nejspíše přizpůsobena a nastavena k podobě předcházející stavby tedy Vertex-Pixel shader pro lepší výkon pod DX9(dnes pochopitelné). Na GF9 by tedy byla již „plná" unifikace vhodná pro DX10.
- Návrh jádra upravit pro výrobní postup 80-65nm. Pravděpodobný je 65nm navzdory zatím nevyzkoušení u modelů GF8, ale půl roku je půl roku.
Do toho však příliš nezapadá podpora DX10.1, protože současná stavba jádra G80 některé funkce v DX10.1 obsažené a navržené, prostě neumí. Na druhou stranu umět to a tvrdit to, jsou dvě různé věci a to že to grafika neumí, ještě neznamená, že výrobce nebude tvrdit, že ano. Známe to z minulosti právě například od řady GF5 FX. Ale opět to s podporou DX10.1 jsou zatím jen spekulace a odhady aby řeč nestála ;) Véce se dozvíme v následujícíh měsících a podle toho se budou tyto odhady upřesňovat.
Samozřejmě je tu ale také možnost zcela nového návrhu jádra, tedy takřka nové generace. Pro tuto možnost však nemluví hned několik faktů. Vývoj generace je proces na několik let, který neměla Nvidia možnost za jeden- jeden a půl roku stihnout. Vývoj půl generace je pravděpodobnější, za rok lze doladit chyby i výrobní proces. A poslední věc, proč by GF9 neměla být nová generace - Nvidii vůbec nic do nové generace netlačí! ATi zatím neuvedla a v dohledné době neuvede kartu, která by GF8 vůbec ohrozila a hry také nikam nespěchají. Proč by tedy měla Nvidia zbytečně uvádět něco nového, když levnější jsou menší změny a může tak prodávat starou věc pod novým názvem, když to podmínky umožňují.
Osobně se tedy v případě GF9 přikláním ke stejnému postupu, jako to bylo na GF6-7, tedy úprava a vylepšení stávajícího návrhu GF8 a snížení výrobního procesu. Nová generace bude až GF10. Do hry a plánů Nvidie však může promluvit i ATi R700 ...
- ATI R700 - revoluce/evoluce?
Stejně jako u Nvidie mohou u ATI R700 nastat víceméně dva scénáře. R700 bude buď revoluční zcela nová architektura, nebo výrazněji upravená R600. U ATI však není pravidlem dvougenerační cyklus, takže se to špatně odhaduje. V minulosti ATI ukázala velmi rychlé rozhodování (na což jsme po nedávném odchodu Dave Ortona z ATI moooc zvědaví) a dokonce se ví, že zkouší obě varianty a poté se rozhodne, kterou upřednostní. Pro variantu, že R700 bude jen výrazně modifikovaným R600 hovoří fakt, že R600 návrhem má rozhodně velký potenciál, který by AMD-ATI rádo využilo. Navíc časový odstup mezi R600-R700 je opět jen rok-rok a půl a to by spíše hrálo do karet cestě vylepšení stávajícího, než nasazení nového, i když u ATI člověk nikdy neví a možnost, že vyjedou s R700 na technologii mini-GPU, tedy vícejádrové grafice, není zase tak malá. Navíc pro to hovoří i záměr AMD dělat podobné vícejádrové „modulární" procesory kolem roku 2009.
Osobně si opět myslím, že R700 bude přeci jen sice dost, ale pořád modifikované R600. R600 má velký potenciál, ale bohužel současná 80nm výroba nesplnila očekávání a kazí účinkování R600, jak může a stávající návrh jádra nelze bohužel jednoduše vyrábět 65nm. Na konci roku navíc už ATI bude vyrábět 55nm stávající nižší modely HD2000 i mainstream RV670 a tak oficiální oznámení R700 jako 55nm se dalo očekávat. ATI-AMD se teď horko těžko budou snažit dohnat ztrátu, která bohužel vznikla při přechodu ATI pod AMD. Doufejme, že neplánují nějaká další převzetí, protože zpoždění řady R700 ( Radeon Ultra HD3000? :) ), by současnou nepříliš dobrou (čti vyloženě špatnou) finanční situaci AMD posunulo zcela jiným směrem, než by se AMD hodilo. Prozatím je pro R700 stanoven datum uvedení na 1Q roku 2008.
Byl tu také dotaz, co grafiky od Intelu. Bohužel o tomto tématu se ví asi tak to, že Intel něco takového kutí. Dokonce se ví, že zaměstnal řadu bývalých pracovníku z řad vývojářů zaniklých grafických renomovaných společností a že si prý vyměňuje informace se společností Nvidia. No a to je tak asi všechno. Vývoj grafiky, i když Intel k tomu má všechny předpoklady, trvá pár let a tak na první podrobnější informace si počkáme tak 1-2roky. Navíc Intel má zájmy podobně jako AMD hlavně v integrování. AMD má připraven Fusion, tedy procesor s grafikou v jednom pouzdře, na rok 2009. Lze předpokládat, že Intel kutí to samé a je to jeden jeho z hlavních zájmů v oblasti grafických čipů. Zatím se nikde nehovořilo o tom, že by Intel vyráběl vysloveně velké herní grafické akcelerátory v podobě, jakou mají dnes GF8800, HD2900.
Jsem zvědav, kdo tento článek opět pochopí, jako útok na některého z výrobců, než jen jako pouhé shrnutí situace a námět na diskusi. Zdrojem informací je snad celý Internet za všechny jmenujme www.google.com ;).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|