Strana 1 z 21
- ZÁPISNÍK Z CEST: Velká cesta po západu USA den za dnem
- 3 týdny a 8 tisíc kilometrů zážitků
Aktualizován na KOMPLETNÍ - 3 týdny a 8000 km za volantem a prohlídky úžasných přírodních i městských scenérií.
Protože z minula mě spousta lidí uháněla o pár řádků a fotek z jedné velmi zajímavé cesty, rozhodl jsem se, že ho pro letošní rok udělat tak nějak pro všechny. Takže doufám, že oceníte takovou malou vsuvku, mimo IT témata (na které mám dost času většinu roku) na našem webu.
EDIT: Protože jsem dostal neuvěřitelné množství ohlasů a žádostí o další informace z této cesty, rozhodl jsem se to dopracovat. Díky vytížení jsem se k tomu dostal až nyní. Každopádně dnes už tedy kompletní cesta až do konce! :)
(rád na cestách testuji zajímavé věci - letos jsem si vzal sebou BenQ GH800, což je překvapivě schopný a vybavený Ultrazoom za velmi přístupných 7 tisíc - samostatný uživateslký review bude brzy.)
Všechny fotografie se dají po kliknutí na zmenšený obrázek v textu zvětšit.
Před časem jsem absolvoval první dlouhou cestu po USA, a ačkoliv už jsem projel pěkný kus světa, tato poznávací cesta je bezkonkurenčně nejlepším zážitkem, na které uvidíte jedny z nejúžasnějších scenérií, které lze kde spatřit. Já si užiji tuhle cestu hned dvojnásob, protože se jezdí auty a tak si to nejen všechno odchodím, ale také odřídím. To není úplně pro každého a je to jednak velká zodpovědnost (za osádku auta) a také velmi vyčerpávající, takže boj s mikrospánkem je téměř na denním pořádku, jelikož přejezdy jsou často velmi dlouhé, je často velké vedro a do toho poměrně velké výšlapy v mnoha národních parcích a na odpočinek a spánek je jen omezeně času. Ovšem pokud rádi řídíte a neřídili jste po Americe pořádné SUV, jak ve velkém městě, tak v dlouhých pláních i na horských klikatých úzkých silničkách často bez svodidel(!), o hodně jste přišli. A nemyslete si, že pojede pořád jen rovně :).
Každopádně jsem se na cestu po západu USA vydal letos znovu a věřím (a doufám), že nikoliv naposledy.
21 dní na cestách, včetně příletu a odletu a něco přes 7000 ujetých kilometrů. Desítky zastávek na zajímavých přírodních, i jiných krásách na západě USA, včetně jedněch z nejlepších národních parků na světě. Malá mapička, abyste měly představu, co nás zhruba čeká, přičemž se můžou a budou průjezdy měnit v závislosti na vývoji situace, jelikož některé oblasti kam míříme, postihly aktuálně poměrně vážné problémy jako mohutné záplavy (Colorado) a požár (Yosemity), které samozřejmě ovlivňují možnosti průjezdů a návštěv některých plánovaných oblastí. Ale s tím se musí počítat – proto máme auta a můžeme reagovat na situaci dle potřeby.
Každopádně začínáme v Los Angeles a končíme v San Franciscu. Začátek a konec je tedy ve státu CALIFORNIA, který je ale velmi rozmanitý. Mimo něj navštívíme a projedeme státy NEVADA, ARIZONA, UTAH, COLORADO, WYOMING a IDAHO. Vypisovat, co vše navštívíme, tady teď nebudu, počkejte si na jednotlivé kapitolky …
Upřímně pokud by to byl zájezd autobusem, řekl bych: „děkuji, nechci“. Ideální je půjčit si prostě vlastní auto (nebo auta v závislosti na tom kolik vás pojede) a mít volnost pohybu, zastávek atd. V půjčovnách si lze půjčit v podstatě cokoliv od mini auta, přes klasické kompakty, sedany, kabriolety (Camaro, Mustang) a MPV. Vyšší kategorií jsou pak klasická americká SUV. Ty mají výhody a nevýhody a asi se při větší počtu lidí (4 a více) budete rozhodovat mezi typickým MPV (např. Dodge Caravan) nebo SUV (často Chevrolet Tahoe nebo většího bráchu jménem Suburban a příbuzné modely od GMC atd., ve stejném provedení). Já osobně dávám přednost většímu SUV (v půjčovnách označené jako „premium SUV“) a konkrétně právě Suburmanu. Je to vysoká a velká 4x4 (ale odpojitelný náhon zadních kol) s dobrou výbavou. Vejde se do něj v pohodě 7 lidí a ještě je dost místa na velká zavazadla na dlouhou cestu, což do MPV prostě nenacpete. 5,3L benzínový 8válec (320 koní) a 6stupňový automat jsou ideální a jezdím s tím tady normálně v průměru kolem 13l na 100 km, přičemž nádrž má 120 litrů, takže to ujede dost. A protože v některých parcích se dá-musí jet i mimo silnici (a i ve městech občas musíte překonávat pořádné příkopy), nemusíte se bát, že s plně naloženým autem něco někde na spodku urvete, nebo se někde zaseknete. Nemluvě o rozhledu, který z toho auta je, zvlášť když kolem vás v běžném provozu jezdí často stejně velká, nebo i větší osobní(!) auta.
Samozřejmě jsou tu nevýhody. V první řadě je i na pouhé půjčení dražší než MPV (zhruba o třetinu). A pak na provoz, protože má naložené ke 4 tunám, žere minimálně o ty 3 litry více na 100 km než třeba Dodge Caravan s 3,6l V6 benzínem. Takže si spočítejte rozdíl na těch několika 1000 km, které ujedete. Mimochodem, v USA se uvádí spotřeba ve tvaru kolik mil ujedete na 1 galon, což se mi zdá šikovnější než naše x litrů na 100km. Nicméně v Americe nejste každý den a to SUV je prostě lepší volba, je širší, pohodlnější, větší, vyšší a překvapivě se i lépe řídí a pak je tu ten zvuk 8válce, kdy se jen otřesete při vzpomínce na naše k uzoufání nudné kubatury 1.2L až 1.6L skoro by se dalo říci bez duše.
No a pak stačí něco málo dolarů, kreditka a dobrý plán abyste neztráceli cenný čas hledáním, kam vlastně máte jet a co tam budete dělat (+rezervace v motelech bez kterých jste v mnoha oblastech nahraní) a můžete vyrazit :). Takže jedem …
Protože cestujete směrem na západ, tak jdete s časem. A pokud vyrazíte jako já ráno našeho času, do LA v USA dorazíte téhož dne, ale tam bude odpoledne. Samotný let záleží na tom, jak letíte. Možností je hromada, určitě to bude vždy minimálně s 1 přestupem, protože z Prahy přímo do LA prostě nic nelétá. Zajímavá volba je Praha – Amsterdam – LA (letecká společnost KM) nebo Praha – Paříž – LA (Air France) atd.
(USA z 10 000 metrů ...)
Po příletu do LA jsme si jeli vyzvednout auta a vzhůru do provozu a na první ubytování. Vzdálenosti a provoz jsou zde mnohonásobně větší než si i v Praze ve špičce umíte představit, takže než to všechno absolvujete, bude večer a to je tak akorát čas něco někde sezobnout a jít spát.
Zítra už to bude zajímavější …
|