RECENZE: The Division - kříženec MMORPG a FPS je velmi zajímavý, ale nevyužívá potenciál Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 10 duben 2016
Přejít na obsah
RECENZE: The Division - kříženec MMORPG a FPS je velmi zajímavý, ale nevyužívá potenciál
GamePlay
Závěr - Nedokonalá hra, kterou lze zachránit

 

 

  • Nedokonalá hra, kterou lze zachránit

Prvních 15-20 levelů budete ze hry nadšeni. Sice vám bude vadit pár věcí, jako rychle nastupující stereotyp úkolů, ale bude to velká zábava. Parádní prostředí, skvělé přestřelky (krycí systém i protivníci jsou atmosféricky funkční) a neustálý přísun lepších předmětů. Pokud navštívíte temnou zónu, pak hodin se budete bavit i v ní ...

Jenže jak rychle začne hra bavit, pak zhruba od poloviny bavit přestává a rychle ztrácí kouzlo. Projevují se totiž v čím dál větší míře věci jako naprosto brutálně stereotypní náplň celé hry a špatné vybalancování mnoha herních prvků. Nedávný velký update přinesl pár výrazných změn a úprav systému, ale bude jich zapotřebí ještě hodně dalších update.

Kupříkladu je tu vyvážení zbraní, kdy zjevně jedna kategorie zcela dominuje. Tou jsou samopaly, kdy na střední a kratší vzdálenost (tedy většinu soubojů) nemá smysl používat nic jiného. Zejména nejkvalitnější kousky s hromadou bonusů jsou tak silné, že na vyšších levelech hra ztrácí výzvu a obtížnost. Tu se snaží mít zvyšováním kapacity brnění nepřátel, takže pak vznikají situace, že jeden silný nepřítel snese nespočet zásahů, kdy teprve po 5 minutách padne k zemi. Jinými slovy, typický prvek MMORPG. Bohužel tady to prostě působí vyloženě hloupě, když mu musíte vysypat 10 zásobníků do hlavy, než konečně padne. A celá hra je vlastně o headshotech. Nemá smysl střílet nepřátele jinam a na PC s ovládáním myš+klávesnice je tak hra velmi jednoduchá. To platí, zejména pokud hrajete sami, tak až na hlavní mise, kde si můžete uměle zvýšit obtížnost, ale většinu hry ne. Ve více hráčích (až 4) je ale nepřátel více a hra (mise) je zajímavější i z pohledu možností taktizování a vyšší obtížnosti nepřátel.

Problémem je i vyvážení některých prvků výbavy. Také tvorba výbavy, kde možnost výroby byla v podstatě nezajímavá, protože si můžete jednoduše špičkovou zbraň koupit už s jasnými parametry a ty můžete stejně následně upravit speciálním zařízením v rámci výstavby základny. A tak je lepší všechno prodávat než rozebírat. Protože peníze jsou užitečnější, jelikož při výrobě jsou schopnosti výrobků generovány stejně jen náhodně. Stejně tak je tu nevyvážení některých schopností, zejména těch opravdu silných, kdy mnohé můžete používat takřka instantně pořád a dělají z vás velmi "OP" hráče.

Velký problém je i temná zóna. Po vydání hry hráči totiž velmi rychle zjistili, že nemá smysl po ostatních hráčích střílet. Místo slibované odměny za přežití pokud se ze sebe odpadlého agenta uděláte, jste naopak přišly tímto krokem o hromadu zkušeností a získaly směšně málo kreditů. Navíc jste se odpadlým agentem mohli stát velmi snadno i nechtěně, když se jiný hráč připlet v přestřelce do cesty. Kolikrát se pak stalo, že stejně po vás pak nikdo nechtěl střílet, protože to za to prostě nestálo. Také tu je problém nevýhody hráčů hrajících osamoceně, kdy proti teamu nemáte šanci a tak dále. Celá temná zóna byl prostě po vydání hry propadák a zcela nefunkční koncept. Poslední velký patch se tak věnoval právě jejímu vyvážení a částečně ji udělal použitelnou výraznými balančními zásahy. Pořád ale zůstává řada problémů, zejména nevýhoda osamocených hráčů, kdy ve hře nerozhoduje umění hráče, ale prostě počet.  

A tak můžeme pokračovat. Pro mě osobně je největší problém stupidní příběh a nelogičnosti jak příběhu, tak prostředí. Například v celém NY najednou musíte všude běhat pěšky, zatímco kolem postává hromada aut atd. Proč nemůžu o NY jezdit? Hodně kazí dojem také ony MMO prvky, kdy místo vašeho hráčského umění je testována vaše trpělivost. To několika minutové střílení jednoho nepřítele do hlavy je opravdu hloupé :(. Hra selhává i jako RPG, tedy moc se mi líbí systém zbraní, výbavy atd. i když pár věcí chce doladit, ovšem totálně selhává v možnosti vizuální úpravy vaší postavy a zobrazení výbavy. Tvorba postavy je totiž omezena na několik více-či méně podobných obličejů, což je prostě nepřijatelné. Hlavně však vaše brnění a další výbava je na vás neviditelná! Vidíte ji v inventáři, ale vizuálně na postavě vidíte jen zbraně a vaši postavu oblékáte doslova jako panenku. Může mít červenou bundičku, bílou čepičku, šálu a zelené kalhoty, ale brnění vidět prostě není. Navíc neustále sbíráte stejné kusy oblečení zas a znovu dokola a oblečení nemá žádné přínosy. I to se tvůrci snaží změnit posledními update, ale zatím ne moc úspěšně. Problém po dohrání hlavní kampaně hry zůstává, nicméně evidentně je v přípravě řada dalších lokací, takže určitě bude důvod se do Division vracet.

  • Závěr a hodnocení

Pokud jde o technické zpracování hry, tomu jsme se věnovali ve speciálním článku a stojím si za tím, že je to jedna z nejlépe vypadajících her současnosti a velmi dobře optimalizovaná. Herní náplň hodně baví zejména z počátku, pak však nastupuje zklamání a poznání z mnoha nedostatků a nedomyšlených věcí. Nicméně je tu naděje, že se mnoho věcí zlepší a změní. To je zase výhoda faktu, že The Division je zcela jednoznačně MMORPG hra se vším, co k tomu patří. Ale ano, má to i odpovídající nedostatky, které se projevují a projevovat budou i v hratelnosti.

Zcela jednoznačně je hra zaměřena na hraní ve skupině o zhruba 4 hráčích a kooperaci jednotlivých tříd zaměření. Samostatně si hru sice zahrajete, ale buď je moc snadná, nebo naopak nemáte sami šanci. Každopádně je to hra, která rozhodně má velký potenciál a je příjemným překvapením. Stojí za zahrání, ovšem narovinu vás připravuji na rychlé vystřízlivění, i když jak ukázal poslední UPDATE, tvůrci se snaží mnoho prvků zlepšit a je tu tak velký prostor pro další zlepšení. A třeba řadu věcí, které teď kritizuji, tvůrci opraví, stejně jako to udělali už u některých prvků kritizovaných v prvních recenzích po vydání. A protože hra je prodejně zaslouženě úspěšná, měli by v tom pokračovat. Každopádně za mě palec nahoru, i když si myslím, že se tvůrci zbytečně nechali svázat tématem a stylem Tom Clancy světa a to fantastické prostředí se dalo využít mnohem lépe. Není však všem dnům konec, a je to pořád jedna z nejzajímavějších TOP AAA her za poslední dobu, zvláště od UBISOFTu.

Hodnocení Tom Clancy's The Division:

Pro osamocené hráče: 80%

Pro hraní v teamu: 85%

Za zapůjčení hry děkujeme:

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
mello [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nesouhlas 2016-04-23 03:13:12

Já s tak kritickým závěrem nesouhlasím.
Asi jsem už náročný hráč a jen tak něco mě nebaví.
Třeba poslední Fallout 4 mě po pár hodinách přestal úplně bavit.

Ale Division...už mám nahráno desítky hodin a pořád mě to baví jako na začátku.
Není to žádná simulace, tak kritizované věci jsou celkem irelevantní.

Možností používat auta by hra ztratila své kouzlo.
Nad těma headshotama jsem se ze začátku také podivoval, ale pak jsem si uvědomil, že by hra byla příliš lehká.

Aspoň vás to nutí vylepšovat zbraně a hlavně taktizovat.

Zrovna včera jsem hrál s jednou holkou společně misi Výrobny napalmu a neskutečně jsem si to užil.
Tu misi jsme hráli snad 2 hod v kuse, protože je docela těžká, ale pak jsme našli výbornou taktiku na posledního bosse a ta slast po splnění...po cca 10x restartu závěru mise fakt dobrý pocit...a to už jsem se bál, že se holka odpojí po těch neúspěších, ale vydržela se mnou až do konce a vzájemně jsme se přizpůsobovali tomu druhéme...

Prostě pro mě je to jedna z nejlepších her, co jsem kdy hrál.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1385x
Komentářů: 6
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1143x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1856x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1124x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1898x
Komentářů: 3
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!Úterý, 12 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1858x
Komentářů: 1